globale hr-trender innenfor it.

Som verdens største HR-selskap har Randstad et nettverk som dekker store deler av den globale økonomien. Vi har snakket med våre kunder for å se hvilke trender som peker seg ut innenfor forskjellige fagområder. I denne artikkelserien har jeg kommet til en av de mest attraktive bransjene å jobbe innen, nemlig IT.

hva betyr google for jobs for selskapet ditt?

Som leder ønsker du å bygge et sterkt employer brand og få best mulige resultater av rekrutteringsprosessene dine. Google for Jobs, som snart lanseres i Norge, kan bli en gamechanger som snur opp ned på måten du annonserer og finner ansatte til selskapet ditt. Er du klar?

topp 20: mest attraktive arbeidsgivere i 2019.

For første gang har Randstad Norway gjennomført Randstad Employer Brand Research, verdens største uavhengige HR-undersøkelse. Vi har tidligere offentliggjort de øverste plassene. Nå gir vi deg også hele topp 20, slik at du kan se hvilke selskap som scorer best i 2019.

Undersøkelsen har vært gjort i 19 år, og utføres nå i 32 land globalt. I år har mer enn 200 000 arbeidstakere gjennomført et dybdeintervju knyttet til employer branding.

norges mest attraktive arbeidsgivere er kåret.

DNV GL er kåret til Norges mest attraktive arbeidsgiver i den uavhengige undersøkelsen Randstad Employer Brand Research 2019. På andre- og tredjeplass kommer Kongsberg Gruppen og NRK.

norske arbeidstakere måles lite på arbeidsinnsats.

– Det norske arbeidslivet kan nok bli litt vel hyggelig, sammenliknet med en tøff global konkurransehverdag, sier Eivind Bøe i Randstad. Bare spanjolene er mindre opptatt av å rangere de ansatte etter arbeidsinnsats enn Norge, viser en ny undersøkelse.
Bare 53 prosent av norske ansatte blir rangert etter arbeidsinnsats, mot 72 prosent globalt. Det viser nye tall fra Randstad Workmonitor, en arbeidslivsundersøkelse som gjennomføres i 34 land over hele verden.

ryktet ditt som arbeidsgiver er avgjørende for rekrutteringen.

– Vi brukte 98 prosent av tiden på å selge produktet vårt, og glemte at vi også måtte selge oss selv som arbeidsgiver. Det forteller salgsdirektør Anders Rønning i Tripletex. Han måtte endre strategi for å friste kandidater til å søke.

globale hr-trender innen lager og logistikk.

Som verdens største HR-selskap har Randstad et nettverk som dekker store deler av den globale økonomien. Vi har snakket med våre kunder for å se hvilke trender som peker seg ut innenfor forskjellige fagområder. I denne artikkelserien skal vi ta for oss ulike bransjer, og ser først på lager, logistikk og industri.

For virksomheter innen lager og logistikk har vi identifisert 5 hovedtrender som kommer til å påvirke hvordan man skal rekruttere og bemanne i 2019. Flere av trendene ser vi også at gjør seg gjeldende på generelt grunnlag på kryss av bransje. Som arbeidsgiver er det viktig at du har kontroll på disse dersom du skal være attraktiv på et jobbmarked som er stadig mer kandidatdrevet.

er du en gledesdreper eller gledesspreder?

Å spre glede og skape god stemning høres enkelt ut, men når stresset og hverdagen tar oss er det ikke bestandig latteren sitter like løst. Anita Bach ble kåret til Årets gledesspreder i Randstad, og deler i dette innlegget noen av sine erfaringer, samt gir gode tips til deg som ønsker å bedre arbeidsmiljøet i egen virksomhet.

bli en aktiv linkedinbruker.

LinkedIn er den viktigste sosiale plattformen for profesjonelle arbeidstakere i Norge. Ca 1, 2 millioner har profil, og det er et viktig sted å være både for deg som er leder og for din bedrift. Skal du ut og jakte på kandidater er det vesentlig at du selv har en profil som er så oppdatert og riktig som mulig. Her vil jeg gi deg noen tips for å optimalisere din egen profil. Starter du helt fra scratch tar det litt tid, men se på det som en investering i egen merkevare og selskapet ditt.

8 mars – like muligheter for alle!

Randstad har helt siden starten av selskapet tidlig på 60-tallet vært opptatt av like rettigheter for alle. Dette ligger ikke bare i verdiene til selskapet, men helt inn i ryggraden, og påvirker til daglig de valgene vi gjør. Daglig leder i Randstad Norge, Eivind Bøe, deler sine personlige betraktninger om kvinnedagen, og hva den betyr for ham som leder.

invitasjon til å delta i undersøkelse.

Randstad gjennomfører for andre år på rad undersøkelsen HR-trender. Vi vil derfor gjerne invitere deg som er involvert i ansettelser og rekruttering i egen virksomhet til å delta. Alle som deltar vil få tilsendt undersøkelsen i etterkant, og få unik innsikt i forhold til både egen bransje og nasjonale trender som påvirker tilgangen på gode kandidater. Alle deltakere er også med i trekningen av et gavekort på 1000,- kroner.

arbeidsgivere investerer mer i innkjøp av teknologi enn i utdanning av egne ansatte.

82% av norske arbeidstakere vil øke egne digitale ferdigheter, men arbeidsgiverne investerer mer i teknologi enn i opplæring av ansatte. I den nye kvartalsrapporten fra Randstad Workmonitor svarer 46 % av de norske respondentene at arbeidsgiver investerer i ny teknologi innenfor kunstig intelligens og maskinlæring, mens bare 41 % sier at arbeidsgiveren bruker ressurser på utdannelse av de ansatte på disse områdene.

småbarnsmødre i arbeidslivet, trussel eller ressurs?

Klokken er 10.49. Jeg sitter i avslutningsfasen av et viktig kundemøte da jeg ser telefonen lyse opp med navnet på barnehagen over hele skjermen. Jeg vet at jeg bare må svare. Når barnehagen ringer er det enten en av to, sykdom eller skade. I noen sekunder tenker jeg febrilsk på hvordan jeg best mulig kan håndtere både kundemøtet og barnehagesamtalen, før jeg selvfølgelig svarer i telefonen og får vite at min håpefulle har fått omgangssyken.

hvem har skylden når vikaren ikke gjør jobben sin?

Å starte som ny i en virksomhet kan være krevende. Selv om den ansatte er faglig kompetent er det en mengde rammebetingelser som påvirker kvaliteten på den jobben han eller hun skal gjøre. Har du gode rutiner for å ta imot nye medarbeidere på en slik måte at de får de beste forutsetninger til å lykkes i jobben?

god jul fra oss i randstad!

Endelig er julen her, og vi tenkte vi med dette ville ønske deg som leser bloggen vår en riktig god jul og et godt nytt år. Etter at vi lanserte bloggen i sommer har vi fått mye positiv respons på det vi har delt, noe vi setter stor pris på. Vi håper du føler at du har fått utbytte av å lese det vi legger ut, og hører gjerne fra deg om det er temaer du ønsker at vi skal ta opp, eller om du har feedback på det vi har gjort. I 2019 kommer vi til å fortsette i samme takt, og har allerede planen klar for masse relevant innhold for deg som er interessert i arbeidsliv og trender knyttet til dette.

9 av 10 selskaper klarer ikke finne kvalifiserte søkere.

Undersøkelsen Randstad HR-trender avdekker at et overveldende flertall av norske virksomheter har problemer med å rekruttere kvalifisert personell. Hele 89 % av de spurte lederne har av forskjellige årsaker vansker med å tiltrekke seg attraktive søkere. Hvorfor er det så vanskelig, og hvilke mangler ser de i søknadene de mottar?

5 grunner til å ansette.

Randstad sin undersøkelse, HR-trender, viser at over halvparten av selskapene som deltar i rapporten har tenkt å ansette i løpet av inneværende år. 50 % av disse oppgir manglende kompetanse i virksomheten som årsak til at det setter i gang en rekrutteringsprosess. Hvilke andre årsaker er det som gjør at selskapene ønsker å se seg om etter flere ansatte?

hr-trender i 2019.

HR er et av fagområdene innen arbeidslivet som har vært i størst endring de siste årene. Vi ser på hvilke trender du bør følge med på i tiden som kommer, og hva du må være oppmerksom på dersom du ønsker å holde deg og din bedrift på riktig spor.

kan arbeidsgiver bestride en egenmelding?

I 2018 er det en stor andel av norske ansatte som har levert egenmelding. Er dette en ordning som ensidig gir arbeidstaker rettigheter, eller har arbeidsgiver mulighet til å bestride en egenmelding?

alder ingen hindring, heldigvis.

Hvor ofte har vi ikke hørt det: ”Hun er alt for ung til å være sjef”. Eller; ”..han er alt for gammel til å få den jobben”. Variasjon i alder gir nye muligheter, og burde dyrkes mer.

endring i arbeidsmiljøloven – invitasjon til gratis frokostseminar

Arbeidsmiljøloven blir endret fra nyttår 2019, og dette påvirker både bemanningsbransjen, arbeidstakerne som jobber for disse og virksomhetene som kjøper vikartjenester. Hva betyr endringene i arbeidsmiljøloven for deg?

kandidatutvelgelse på tvers av kulturer.

En kjent felle å gå i som rekrutterer er å velge den kandidaten som er mest lik en selv. Vi går ofte for det trygge og kjente, men dette fører også til at vi kan gå glipp av gode kandidater som kommer fra en annen kultur og bakgrunn enn den vi kjenner best.

randstad presenterer norges mest attraktive arbeidsgiver.

Oppdatert 26 april 2019:

Se den denne artikkelen for presentasjon av vinnerne av eventet som ble gjennomført 25. april 2019 

For første gang i Norge vil Randstad undersøke hvem som er landets mest attraktive arbeidsgiver. Randstad globalt har i flere år gjennomført undersøkelsen Randstad Employer Brand Research, og etter over 15 år kommer den også hit til lands. 25. april vil vi dele hvilke selskap nordmenn har best inntrykk av i et stort event på Sentralen i Oslo, og nå gir vi deg som leser bloggen vår en unik invitasjon til å delta. Kanskje er det nettopp din virksomhet som går av med seieren?

diskriminering av funksjonshemmede i norsk arbeidsliv.

Den generelle arbeidsledigheten i Norge har over lang tid vært lav. Siste tall fra SSB viser at den nå ligger på 4%. Det er derimot en gruppe mennesker som har større problemer enn de fleste med å få seg jobb, og det er funksjonshemmede. Årsaken til at de ikke får jobb er sammensatt. Det kan være alt fra at de ikke blir kalt inn til intervju pga funksjonshemmingen til at arbeidsplassen ikke er tilpasset. Hva skal til for å få enda flere ut i arbeidslivet?

organisasjoner i endring.

Vi lever i en verden i endring. Organisasjoner og bedrifter er i kontinuerlig forandring, og for mange kan dette være en stor utfordring. Vi ser nærmere på hva som skal til for å gjennomføre en vellykket endringsprosess, og hva vi som ledere bør gjøre for å håndtere dette på en best mulig måte.

helsevesenet har det høyeste sykefraværet i landet - hva kan gjøres?

Sykefraværet i Norge er ganske stabilt. Siden 2000 har det blitt gradvis redusert slik at det nå ligger på 6.2 %. Fraværet var på sitt høyeste i 2003, da det så vidt passerte 8%, mens det stort sett har ligget et sted mellom 6 og 7%. Det er en forskjell mellom menn og kvinner, fylker og næringer.

mangel på fagarbeidere, kan vi snu trenden?

Som konsulent innen bemanning og rekruttering i Randstad, har jeg blitt kjent med mange bransjer og hvilke utfordringer de har. Innen industri, produksjon, bygg og anlegg, lager, logistikk og transport er det gjennomgående for de fleste at de sliter med rekruttering av ansatte med yrkesfaglig utdanning. Og skal vi tro statistikken, så vil det bare bli verre i årene som kommer.

fordeler og ulemper med digitale hr-systemer.

HR-faget var et av de første områdene innenfor arbeidslivet der digitale verktøy fikk innpass. Automatiserte systemer kan gjøre alt fra å gjennomføre rekrutteringsprosesser til å samle store datamengder, for eksempel i forbindelse med spørreundersøkelser blant de ansatte. Allerede tidlig på 90-tallet begynte de første systemene å bli innført, og snart finnes det ikke en eneste del av rekrutteringsprosessen som ikke helt eller delvis kan digitaliseres. Hovedhensikten med disse systemene er å matche riktig kandidat med riktig arbeidsgiver på en best mulig måte. Å bruke digitale verktøy til disse oppgavene høres ut som et riktig valg, men det finnes også noen ulemper. Her er noen for- og bakdeler det kan være verdt å vurdere for den som vurderer innføringen av nye systemer.

hvordan ansette rett person? 5 tips for å unngå feilansettelser.

Feilansettelser er enhver arbeidsgivers store mareritt. Kostnadene ved å ansette feil medarbeider kan fort bli kritisk høye. Avhengig av type stilling kan tapene fort komme opp i 700 000 - 900 000,-. En undersøkelse fra Proffice viste at det allerede for 10 år siden raskt beløp seg på over en halv million om man ansatte feil. Da er ikke engang de indirekte kostnadene tatt med i beregningen. Tap av kunder, inntekter, markedsandeler, omdømme og annet kommer på toppen av dette. Det gjør også all tiden du bruker, og som du mister når du må starte hele ansettelsesprosessen på nytt.

nordmenn er mindre opptatt av sjefens alder.

Bør din nærmeste sjef være eldre eller yngre enn deg selv? I en ny, internasjonal meningsmåling svarer åtte av 10 nordmenn at alder ikke betyr så mye. Halvparten foretrekker likevel at sjefen er eldre enn dem selv.

5 av de beste digitale plattformene for jobbintervju.

De fleste bemanning- og rekrutteringsselskaper har nå tatt i bruk digitale løsninger for større eller mindre deler av ansettelsesprosessen. Et område man gjerne starter med er jobbintervjuet. Her kan gode verktøy være med på å gjøre deg mer effektiv ved å gi høyere kvalitet på intervjuene, større grad av gjennomføring, samt besparelse både på kost og tid. Det er viktig å foreta en grundig evaluering før man velger løsning. Her kommer en kort gjennomgang av noen av de beste digitale løsningene som finnes på markedet.

9 av 10 hr-ledere sliter med å finne kvalifiserte søkere.

Randstad har nylig gjennomført en undersøkelse blant norske HR-ledere og beslutningstakere. Denne viser at 89 prosent av de spurte selskapene har problemer med å rekruttere gode kandidater. Krav til bransjeerfaring og kompetanse er det største hinderet for å ansette en søker.

over halvparten foretrekker å jobbe på kontoret.

De siste årene har ny teknologi og økt frihet gitt oss stadig større muligheter til å jobbe fleksibelt. Til tross for dette foretrekker halvparten av oss fortsatt å jobbe på arbeidsplassen fremfor på hjemmekontor.

hvordan rekruttere butikkmedarbeidere?

Du som driver egen butikk har sikkert opplevd at det er vanskelig å få tak i flinke medarbeidere. De ansatte er kundenes første møte med virksomheten din, og det er helt avgjørende for at du skal lykkes at du har flinke folk som jobber for deg. Ikke bare medfører det økt salg, det vil også gjøre deg mer effektiv og kundene mer fornøyd. Så hvordan skal du gå fram for å finne de beste kandidatene?

4 av 10 er venn med sjefen på facebook eller instagram.

Er du venn med sjefen eller kollegene på sosiale medier? Mer enn fire av 10 norske ansatte svarer i en ny, internasjonal undersøkelse at de er venn med sjefen på Facebook eller Instagram.

elektronisk referansesjekk - hvordan effektivisere og sikre kvalitet.

Referansesjekk er en viktig, men tidkrevende del av rekrutteringsprosessen. Man ønsker å sikre seg all nødvendig informasjon om kandidater i prosess, samtidig som tiden er knapp. I tillegg kan det være utfordrende å få tak i referansepersoner, da de fleste er travle i arbeidshverdagen.

rekruttering når det er mangel på kandidater.

I mange bransjer er det nå stor mangel på kvalifisert arbeidskraft. I et slik marked er det lett å gå i noen feller når man skal rekruttere. I verste fall fører det til feilansettelser som kan komme til å koste deg dyrt. Vi ser på hva som er de vanligste feilene.

rekruttere selv eller via byrå. når går «vinninga opp i spinninga"?

For mange bedrifter kan det å skulle bruke penger på ekstern bistand ved nyansettelser virke som en unødvendig utgiftspost. Hvorfor betale noen til å gjøre en jobb man kan gjøre selv? Men før neste behov for nye medarbeidere melder seg, kan det være lurt å gjøre seg noen tanker om hva det innebærer. En rekrutteringsprosess har mange fallgruver og er en tidkrevende prosess som uten unntak vil gå på bekostning av den daglige driften. I et næringsliv hvor tid er penger, når går «vinninga opp i spinninga» for din bedrift?

stillingsannonser i papiravis har dårlig effekt.

Randstad har spurt alle sine kunder om hvilke kanaler som gir best resultat når det kommer til å finne gode kandidater. Ikke overraskende er det under 4 % som oppgir avisannonser som en effektiv kilde for å finne nye ansatte

bruk bemanningsbyrå til det beste for pasientene.

Mangelen på helsepersonell kombinert med sykefravær og permisjoner gjør det nødvendig å bruke fleksibel arbeidskraft for å gi pasientene helseoppfølgingen de har krav på.

5 grunner til å bruke bemanningsbyrå.

Går behovet for arbeidskraft litt i bølger, eller oppstår det ofte hull i vaktlistene? Det er smart å bruke bemanningsbyrå for å ta unna toppene, tette vaktlistene og holde prosjektene i gang.

derfor bør bygg- og anleggsbransjen bruke bemanningsbyrå.

Har du et byggeprosjekt, men litt for få ansatte til å få jobben gjort? Å ansette i stor skala for kortvarige enkeltprosjekt er raskeste vei til skifteretten. Bruker du bemanningsbyrå får du raskt tilgang til fleksibel arbeidskraft med høy kompetanse og erfaring.

de 5 største utfordringene for hr-avdelingen i 2018.

HR-avdelingen har et bredt spekter av oppgaver og mange utfordringer, men en av de største er uten tvil å rekruttere og beholde ansatte. En studie fra Society of Human Resource Management viser at talent management, eller talentforvaltning, vil bli en av de største utfordringene innen 2022. Her er hovedgrunnene: 

studentenes drømmearbeidsgiver.

Å tiltrekke seg de beste unge talentene er noe som er viktig for enhver virksomhet. Mange jobber derfor målrettet med employer branding for å tiltrekke seg nye kandidater, og/eller for å beholde de man allerede har. Arbeidsmarkedet er en kompleks arena der det er viktig å stå fram som attraktiv. Innenfor enkelte arbeidsgrupper er det allerede kritisk mangel på kompetanse, så det å posisjonere seg i forhold til kandidatmarkedet blir avgjørende for bedriftens videre vekstmuligheter.

det fysiske arbeidsmiljøet – øk ytelse og trivsel hos dine ansatte

Hva er hovedfaktorene din virksomhet bør vurdere når det kommer til å øke de ansattes evne til å levere? Raskere pcer? Bedre bonusordninger? Mer opplæring?

vær kreativ for å rekruttere kreative kandidater.

Som arbeidsgiver har du helt sikkert lest gjennom utallige CV-er. Rekruttering er en tidkrevende prosess, og det kan være en utfordring å finne kandidatene som skiller seg ut. Finner du de riktige personene med de unike egenskapene vil de hjelpe bedriften med å løse problemer, engasjere medarbeiderne sine og styrke bedriftskulturen. Så hvordan kan du få de riktige kandidatene til din bedrift? Ta en titt på disse enkle tipsene for å få bedre resultater.

dette kan være årsakene til at dine medarbeidere slutter.

Er du ute etter de beste medarbeiderne på markedet? Mange av dem er allerede hos deg, men hvordan sørger du for at de er fornøyde? De beste medarbeiderne kan bli i bedriften i mange år eller hele tiden se etter nye muligheter, slik at de slutter etter kun kort tid. Hvordan kan du sørge for at de beste medarbeiderne forblir hos deg? Du bør ta en grundig titt på hvordan bedriften anerkjenner og engasjerer medarbeiderne.