av Christian Børresen, 2018-06-19 18:12

Randstad har spurt alle sine kunder om hvilke kanaler som gir best resultat når det kommer til å finne gode kandidater. Ikke overraskende er det under 4 % som oppgir avisannonser som en effektiv kilde for å finne nye ansatte

owl

Antallet lesere av papiravisene stuper, og er mer enn halvert bare fra 2010. Dermed har andre kanaler etterhvert har overtatt stillingsannonsens sentrale plass i ansettelsesprosessen.

Anbefalinger gitt av egne ansatte er derimot det som veier tyngst. Som ansatt i en bedrift kjenner man både kultur, arbeidsoppgaver og miljø. Har de bekjente, tidligere kollegaer eller andre som passer kravspesifikasjonen til en ledig jobb? I så fall vil kandidaten kunne få nyttig innsikt i forhold til hva som egentlig kreves av en nyansatt utover de kalde faktaene i en stillingsbeskrivelse. For en arbeidsgiver kan fordelen med å ta inn en kandidat basert på en anbefaling være at den ansatte naturlig tar et større ansvar i forhold til onboarding. Noe som igjen øker sannsynligheten for at den nyansatte lykkes. Det vil også være en effektiv måte å rekruttere på, siden det kan redusere tiden brukt og kostnadene knyttet til prosessen.

En ulempe ved å ensidig støtte seg på anbefalinger gitt fra en ansatt kan være at det påvirker sammensetningen av teamene. En ansatt anbefaler gjerne en kandidat med samme bakgrunn som seg selv, og du vil dermed kunne miste noen av fordelene ulikt sammensatte team gir. Dette er kanskje en av årsaken til at bruk av rekrutteringsbyråer rangerer høyt. Et byrå vil kunne gi en helt uavhengig vurdering av en kandidat, som ikke baserer seg på relasjoner og bekjentskap.

Rangert etter hva arbeidsgiver mener gir best resultater ser listen slik ut:

  • Anbefaling fra egne ansatte - 22 %
  • Jobbportaler (Feks Finn.no) - 19%
  • Rekruttering og bemanningsbyrå - 17,3%
  • Sosiale nettverk - 9,0 %
  • Bedriftens egen nettside - 8,2 %
  • Profesjonelle digitale nettverk (Feks LinkedIn)- 7,8%
  • Rekruttering via opplæringsinstitusjoner (skole, universitet) - 4,7%
  • Printannonsering - 3,9%
  • NAV - 3,5 %

For å se resten av rapporten om HR trender 2018, last gjerne ned den komplette filen. Du er også velkommen til å ta kontakt dersom du ønsker å diskutere rekrutteringsstrategi og virkemidler.

last ned rapport.

Kommenter dette innlegget