Det å tiltrekke - og ansette - talenter blir stadig vanskeligere. De beste hodene responderer ikke lenger like godt til tradisjonelle annonser og utlysningstekster, og som rekrutterer må du derfor være mer kreativ for å nå ut til dem – her er tre måter å være nettopp kreativ på.

multiethnic_group_of_happy_business_people_working_together_in_office
multiethnic_group_of_happy_business_people_working_together_in_office

Generiske stillingsutlysninger og karrieresider engasjerer ikke lenger de beste kandidatene. De mest attraktive kandidatene vil vite mer enn bare stillingstittel og arbeidsoppgaver; de vil oppleve hvordan det er å jobbe i selskapet og få prøve seg på spesifikke utfordringer som gjenspeiler en typisk arbeidshverdag.
Les mer: Alt du må vite om rekruttering

Nettopp derfor har kreative rekrutteringskampanjer hjulpet en rekke selskaper med å samhandle og kommunisere med potensielle kandidater – og i tillegg fått søknadsprosessen til å gå viralt.

La oss se på noen av de mest kreative rekrutteringsstrategiene, og hvordan ulike store selskaper har dratt nytte av dem:

3 kreative stillingsannonser

1. Konkurranser

Skap engasjement og interesse for arbeidsrollen du lyser ut ved å trigge kandidatenes konkurranseinstinkt. En konkurranse kan løses på mange måter, men noen av de mest kjente rekrutteringskampanjene kommer fra Brick Factor og Ogily & Mather:


Den profesjonelle legobyggeren

Da Brick Factor skulle ansette en “Master Model builder” til Legoland Discovery Center Westchester, ble det avholdt en konkurranse hvor deltakerne fikk tildelt et tema og et tidsestimat til å vise frem sin kreativitet og evne til å utvikle den beste LEGO-modellen.

Konkurransen innebar tre runder med “knockout”-format, hvor hver runde foregikk på en scene foran et publikum. I den tredje, og siste, runden ble vinneren kåret – og ansatt på stedet.


Verdens beste selger

Da Ogilvy & Mather skulle ansette en ny selger, satte de i gang en konkurranse hvor kandidater skulle selge inn en murstein til det ledende reklamebyrået. For å spre budskapet, kombinerte Ogilvy en kampanje på sosiale medier med en YouTube-kanal som var dedikert til konkurransen.

De beste kandidatene ble invitert til å holde en pitch på Cannes Lions International Advertising Festival, og vinneren ble tilbudt et tre måneder langt betalt samarbeid med byrået.

Ved hjelp av morsomme og kreative konkurranser kan din stillingsannonse gå viralt – og få inn en rekke søknader. Sannsynligheten er også langt større for at du når ut til kreative kandidater som er en god match for din bedrift og som kommer til å trives i jobben.

2. Oppgaveløsning

I samme gate som konkurranser finner vi oppgaveløsning. Også her finnes det gode, kjente eksempler på vellykkede rekrutteringsprosesser:


Entusiastisk problemløser

I 2004 kunne man i Silicon Valley kjøre forbi et gedigent reklameskilt med en matematisk oppgave. For de som klarte å knekke koden, fikk de til svar: www.7427466391.com, hvor de ble møtt med en ny oppgave.

Dersom de klarte å løse også denne oppgaven, fikk de denne beskjeden:

“Godt jobbet. Du har nå kommet deg helt til Google Labs og vi er glade for å ha deg her. En av tingene vi lærte da vi bygget Google er at det er lettere å finne det du leter etter dersom det også leter etter deg. Det vi leter etter er de beste ingeniørene i verden. Og her er du.”

Dette gjorde at Google tiltrakk seg en liten gruppe entusiastiske problemløsere – noe som jo var akkurat det de lette etter.


Ny sjefskokk

Hotell og casino MGM Grand i Las Vegas valgte å lage en egen versjon av det populære tv-programmet “Iron Chef” når de skulle ansette en ny Head Chef.

De satte sammen grupper fra alle casinoets 16 spisesteder - fra sjefskokker til ansatte på kafeer - og ga dem en hemmelig ingrediens som de skulle bruke i et fire-retters måltid på under én time. Vinneren, en 23 år gammel “soussjef” fra en døgnåpen kaffebar, har etter ansettelsen økt salget på den Japanske restauranten med hele 400%.
 

3. Skjulte stillingsutlysninger

Hvorfor ikke gjemme stillingsutlysninger i produktemballasjer og lignende som du vet at bedriften selger mye av? La oss se på noen eksempler:

Gjemte jobbannonser i flatpakker

IKEA er et av selskapene som har gjort suksess med skjulte stillingsannonser. Hvordan? Den svenske møbelvarehusgiganten gjemte jobbannonser inne i hver eneste flatpakke som ble solgt – noe som resulterte i ikke mindre enn 4,285 søknader og 280 ansettelser.

Kampanjen kostet så og si ingenting i og med at kundene praktisk talt leverte karriereinformasjon til seg selv.


Jobbutlysning som plassholdertekst

Det tyske reklamebyrået Jung von Matt var på leting etter flinke designere, og snek dermed like godt stillingsutlysningen inn i et verktøy designere bruker hver dag, nemlig “Lorem Ipsum”-generatoren.

Dette er et verktøy som mange designere bruker for å legge inn tom tekst i et design. Her la reklamebyrået inn en stillingsbeskrivelse og lenke til stillingsutlysningen. Resultatet? Hele 200,000 designere kopierte teksten i sitt arbeid og kampanjen genererte 14,000 besøk til karrieresiden samt mye engasjement på sosiale medier.

Hva om man ikke har de største budsjettene?

Kun fantasien setter grenser for hvordan du kan nå ut til kandidater. Jo mer kreativ og spesifikk stillingsutlysningen er, jo større er sjansen for at du når ut til flere potensielle kandidater – og finner den som matcher aller best med din bedrift.

Begynn derfor med å idémyldre hvordan din bedrift kan utforme stillingsannonser som skiller seg ut, og som vil treffe deres drømmekandidat bedre. Det behøver verken være dyrt eller altfor komplisert å tenke utenfor boksen. Eksemplene i denne artikkelen er noen av mange forslag til inspirasjon, og du står fritt til å tilpasse til din egen bedrift.

Ønsker du å få flere gode tips for hvordan du bedre når ut til dine drømmekandidater? Last ned vår sjekkliste for hvordan du utformer og skriver en god stillingsannonse slik at du kan nå ut til flere - og mer relevante - kandidater.

about the author
christian-ny-kvadrat.jpg
christian-ny-kvadrat.jpg

Christian Børresen

IT & Marketing Director

Markedsdirektør i Randstad siden 2016. Har utdannelse innen pedagogikk og jus. Yrkeserfaring innen IT-ledelse, markedsføring og journalistikk. Brenner for kommunikasjon, medier og ny teknologi.

her kan du blant annet lese om trender i det norske arbeidsmarkedet, hvordan du kan rekruttere på en effektiv måte, samt få tips fra våre eksperter.

abonner her