av Christian Børresen, 2019-05-05 20:57

For første gang har Randstad Norway gjennomført Randstad Employer Brand Research, verdens største uavhengige HR-undersøkelse. Vi har tidligere offentliggjort de øverste plassene. Nå gir vi deg også hele topp 20, slik at du kan se hvilke selskap som scorer best i 2019.

Undersøkelsen har vært gjort i 19 år, og utføres nå i 32 land globalt. I år har mer enn 200 000 arbeidstakere gjennomført et dybdeintervju knyttet til employer branding.

REBR_HumanWinner_illustration_UseBackgroundNavy_RGB

Under presentasjonen av de beste selskapene i landet, ble DNV GL kåret til den aller beste arbeidsgiveren sett med norske arbeidstakeres øyne. Til tross for at kjennskapen til selskapet ikke er av de høyeste, utmerket de seg blant annet med svært godt omdømme. Gruppen de scoret aller best blant var menn over 35 år med høy utdannelse.

Under kan du se hele topplisten med de 20 mest attraktive selskapene, slik de er vurdert av norske arbeidstakere mellom 18 og 65 år.

Topp 20

  1. DNV GL
  2. Kongsberg Defence & Aerospace
  3. NRK
  4. Equinor
  5. Conocophillips
  6. Aker Solutions
  7. Schlumberger
  8. SAS
  9. NTNU
  10. Universitet i Oslo
  11. Marine Harvest
  12. Avinor
  13. Aibel
  14. Hydro
  15. Kværner
  16. Lovisenberg Diakonale Sykehus
  17. Vinmonopolet
  18. Sykehuspartner
  19. DNB
  20. Tine

Hva kjennetegner de beste?

Det som først og fremst kjennetegner selskapene som scorer høyt på undersøkelsen vår er at de har vært i markedet lenge. Det er store tunge selskaper, som kjenner utfordringene og kostnadene med å ha et dårlig employer brand, og de har jobbet målbevisst med å styrke sin posisjon ovenfor arbeidstakerne gjennom mange år. Employer branding er ikke et venstrehåndsarbeid som løser seg av seg selv, eller som ikke krever dedikert strategi og ressurser. Et godt eksempel på dette er Equinor, som til tross for at de skiftet navn for mindre enn et år siden da undersøkelsen ble gjennomført, likevel ender opp på fjerde plass. Dette er en meget sterk prestasjon, som viser at de inntil 250 millionene som visstnok gikk med til navneskiftet har gitt resultater i forhold til kjennskap og attraktivitet. Equinor scoret blant annet sterkt på bruk av teknologi og karrieremuligheter. 

Se forøvrig denne siden som forteller mer om navnetbyttet til Equinor

Tar du ditt employer brand på alvor?

Hvis ikke kan det koste deg dyrt. Det viser seg at over 50 prosent av de spurte kandidatene ikke ønsker å jobbe for en virksomhet med dårlig rykte. Dette til tross for at de skulle blitt tilbudt en lønnsforhøyelse. Med andre ord kan du få svært store problemer med å skaffe deg de gode søkerne. Skulle du derimot lykkes med å ansette de du ønsker, så er dette mest sannsynlig med en høyere pris. Bedrifter med svakere employer brand betaler i gjennomsnitt mer enn 10 prosent ekstra pr nyansettelse sammenlignet med de virksomhetene som har godt omdømme. 

Lær mer

Rapporten fra Randstad Employer Brand Research gir ikke bare svar på hvilke arbeidsgivere som er de mest attraktive i landet. Den gir også svar på hva norske arbeidstaker vektlegger når de skal se seg om etter ny arbeidsgiver. Hva som er viktig for at de blir værende hos arbeidsgiveren, og hva som gjør at de bestemmer seg for å søke videre. Rapporten viser også interessante forskjeller mellom de forskjellige aldersgruppene, noe som er svært viktig å være klar over når du som arbeidsgiver skal lyse ut en stilling. Ved å vite hvilke målgruppe du henvender deg til kan vi gi deg noen gode råd om hva du skal vektlegge i kommunikasjonen din.

last ned rapporten

Kommenter dette innlegget