Som leder ønsker du å bygge et sterkt employer brand og få best mulige resultater av rekrutteringsprosessene dine. Google for Jobs, som snart lanseres i Norge, kan bli en gamechanger som snur opp ned på måten du annonserer og finner ansatte til selskapet ditt. Er du klar?

google
google

De kanalene som gir best resultater ved utlysning av ledige stillinger er under konstant press og endring. Det er derfor avgjørende å ha et bevisst forhold til hvordan man når ut til søkerne i målgruppen sin. En av de store endringene som står foran oss er lanseringen av Google for Jobs, en plattform med potensiale til å forandre måten bedrifter samhandler med kandidater og hvordan jobbsøkere finner nye muligheter. I de landene tjenesten allerede er lansert har vi sett store endringer både i måten jobbsøkere leter etter jobber, men også i måten bedrifter annonserer ledige stillinger.

Hva er Google for Jobs?

Google for Jobs ble lansert i juni 2017, og er en integrert del av Googles søkemotor som hjelper brukerne til å gjøre detaljerte, målrettede søk etter ledige stillinger. Google for Jobs er lansert i en rekke markeder, men har enda ikke kommet til Norden. Så langt er finnes blant annet tjenesten i USA, England, Japan og India. Den siste uken i mai ble den også rullet ut i Tyskland. Alle disse landene er markeder der Randstad er til stede, og vi har etterhvert fått mye erfaring med hvordan det påvirker både jobbsøkere og arbeidsgivere. Google har ikke gitt noen eksakte datoer for når tjenesten kommer til Norge, men det vil mest sannsynligvis skje i løpet av 2019.

Kandidater som legger inn jobbrelaterte søkeord i Google, vil få en visning av stillinger som er relevante for søket. Disse kommer øverst på resultatsiden, og vises i tillegg til de vanlige søkeresultatene som vi kjenner fra før. Hvis de klikker seg inn på Google for Jobs-oppføringene vil de se mer informasjon om stillingen og kunne søke direkte. I tillegg er det verktøy som lar brukeren sette opp e-postvarsler og lagre bestemte stillinger. Se forøvrig også et eksempel under på hvordan et jobbsøk ser ut når tjenesten er lansert.

google
google

Brukerne kan også gjennomføre mer detaljerte søk og filtrere resultatene etter tittel, sted, dato for opprettelse, selskapstype og andre kriterier, slik som man kjenner fra feks Finn.no og andre jobbportaler.

Google for Jobs er en utvidelse av selve søkemotoren, og ikke en egen nett-tjeneste eller jobbportal i seg selv. Google har samarbeidet med tjenester som LinkedIn og Randstad-eide Monster for å gi brukerne tilgang til et bredest mulige utvalg av jobbannonser og muligheter.

- Utfordringen med å gi jobbsøkeren bedre informasjon om ledige stillinger er ikke ulik andre søkeutfordringer vi har løst tidligere, sa Google-administrerende direktør Sundar Pichai da tjeneste ble lansert. Underforstått at Google ser stillingsmarkedet som et område de kommer til å bevege seg inn i med full tyngde, noe som sikkert bør skremme endel andre aktører som opererer i markedet i dag. 

Hvorfor det er viktig

For det første er det svært viktig for alle som ansetter å være klar over at Google for Jobs vil bli lansert i Norge i løpet av kort tid. Det er også viktig å være klar over hvilke potensiell mulighet dette gir virksomheten din. I dag er nesten en tredjedel (30 prosent) av alle Google-søk jobbrelaterte, noe som tilsvarer rundt 300 millioner søk hver måned. Med et slikt volum er det ingen overraskelse at Google ønsker å ta kontroll over denne delen av trafikken, og gjøre brukeropplevelsen bedre. Det er derfor en stor sannsynlighet for at de skal lykkes, til og med i Norge, der Finn.no i dag har en markedsandel på 88% i dag. 

Google for Jobs ønsker å gi en mer strømlinjeformet opplevelse for jobbsøkere og mer direkte kobling mellom arbeidsgivere og kandidater enn det dagens søkeresultater er i stand til å gjøre. En av måtene de gjør dette på er ved å forenkle selve jobbsøkingen.

Når du gjør et vanlig søk på Google vil du ofte oppleve at du får flere oppføringer av samme jobb, siden det ofte er slik at stillingsannonsene ligger på flere nettsteder. Dette fordi mange legger ut stillingsannonsen både på egne nettsider og eksterne jobbportaler som Finn og LinkedIn, men også fordi det finnes flere crawler-tjenester som plukker opp jobbannonsen din fra ulike kilder enten du vil eller ikke. For jobbsøkeren betyr det at han eller hun gjerne må gjennom flere trinn for å finne den opprinnelige annonsen, og starte søknadsprosessen.

En av de store fordelene ved Google for Jobs er at tjenesten fjerner dupliserte oppføringer og kun gir søkeren de mest relevante resultatene. Det gjøres ikke bare basert på søkekriterier gitt av kandidaten, men også ved å utnytte Googles kraftige algoritmer, AI-egenskaper, samt data og adferd som er registrert på den enkelte bruker.

Bedriften din får mange fordeler ved å bruke Google for Jobs. De største fordelene er:

  • Gode og tydelige plasseringer for jobbannonsene dine i Googles søkeresultater, samt tilleggsinformasjon som vurderinger og tilbakemeldinger fra brukere hentet fra andre relevante tjenester. 
  • Takket være Googles avanserte filter og søkeverktøy vil du oppleve at du får en høyere kvalitet på søkerne, og at de både er mer motiverte og engasjerte. Dette fordi relevansen på søkeresultatene høy for brukeren. Riktig annonse til riktig søker vil gi deg gode kandidater.  
  • Et sterkere employer brand som en følge av at du forbedrer kandidatopplevelsen gjennom tilstedeværelsen på Google for Jobs. I de andre markedene der tjenesten er lansert ser vi en stor forandring i måten det søkes etter ledige stillinger ved at det er Google som mer og mer tar over for jobbportalene, og det forventes dermed at du er til stede. 
  • Bedre eksponering av dine ledige stillinger og med dette økte konverteringstall. Flere visninger til riktigere kandidater gir flere og mer relevante søkere. 

Publiserer du ledige stillinger på LinkedIn gjennom Jobslots? Disse vil i så fall automatisk fungere på Google for Jobs. Du kan imidlertid også ta det et steg videre ved å la stillingene du selv publiserer på egne nettsider, eller dedikerte karrièresider legges ut på Google for Jobs. Det som skal til er at annonsene dine fyller de krav som Google stiller for å indeksere stillingene på Google for Jobs. Dette krever i de fleste tilfeller at du gjør en utviklingsjobb på egne nettsider i henhold til spesifikasjonene til Google.

Målretting gir de beste resultatene

Alle virksomheter bør ha fokus på å optimalisere kandidatopplevelsen. I forhold til dette vil Google for Jobs være en viktig kanal for å engasjere jobbsøkerne. I et kandidatstyrt marked der det er vanskelig å få tak i de beste talentene, og der mange virksomheter konkurrerer om de samme arbeidstakerne, vil kandidatopplevelsen og nivået på rekrutteringsprosessene dine være helt avgjørende for å lykkes. 

Ifølge Randstad Sourcerights 2019 Talent Trends-rapport, som var basert på intervjuer gjort med 1700 arbeidstakere, svarer mer enn seks av ti personer (62 prosent) at en forenklet søknadsprosess er avgjørende for prosessen mot en ny jobb.

Dette støttes også av en nylig utført undersøkelse fra Software Advice, hvor nesten alle deltakerne oppgir at det er mer sannsynlig at de godtar et tilbud eller søker jobb hos en  arbeidsgiver som har gitt dem en positiv opplevelse. Nesten ni av ti (88 prosent) ville også oppfordre andre til å søke jobb med samme firma.

Med tanke på Googles dominerende posisjon som søkemotor, samt muligheten til å bruke Big Data og algoritmer må man forvente at Google for Jobs blir en stor del av kandidatreisen når tjenesten blir lansert. Det er heller ikke noen hemmelighet at tjenesten blir lansert i løpet av kort tid. Hvordan har du posisjonert virksomheten for å være klar? For at tjenesten skal kunne fungere stilles det helt spesifikke krav til annonsene dine. Er du tidlig ute er det ingen tvil om at du kunne få et konkurransefortrinn ved å være kompatibel med Google for Jobs, og at det vil være nok et element som er med på å bygge ditt employer brand.  Tenker du at employer branding ikke er viktig? Randstad Employer Brand Research viser at halvparten av oss ikke ønsker å jobbe for et selskap med dårlig omdømme. 

Er du interessert i å vite mer om hva norske arbeidstakere mener er viktig når de skal søke ny arbeidsgiver? Hva skal til for at de beste ansatte ikke forlater deg? Hvordan kan du bygge et sterkt employer brand? Last ned Randstad Employer Brand Research.

about the author
christian-ny-kvadrat.jpg
christian-ny-kvadrat.jpg

Christian Børresen

IT & Marketing Director

Markedsdirektør i Randstad siden 2016. Har utdannelse innen pedagogikk og jus. Yrkeserfaring innen IT-ledelse, markedsføring og journalistikk. Brenner for kommunikasjon, medier og ny teknologi.

her kan du blant annet lese om trender i det norske arbeidsmarkedet, hvordan du kan rekruttere på en effektiv måte, samt få tips fra våre eksperter.

abonner her