Du har 100 viktige ordre som må ferdigstilles innen uken er omme. Mandag og tirsdag viser det seg at en av de viktigste produksjonsarbeiderne er borte fra jobben. Onsdag og torsdag er det en annen på produksjonsteamet som ikke presterer som hen pleier. Når fredagen kommer, stresser du som besatt for å få fullført prosjektet.
Høres det kjent ut? Hvis dette er noe som skjer ofte, kan det være at du har et problem med jobbfravær og det som på engelsk kalles presenteeism, eller sykenærvær. Nedenfor skal vi fortelle om hvert av disse konseptene, og hvordan du kan ta grep for å redusere begge og øke produktiviteten på arbeidsplassen.
Sykenærvær viser til situasjonen der ansatte er til stede på arbeidsplassen til tross for at deres helseplager forhindrer dem fra å arbeide på sitt vanlige nivå. Fravær som er godkjent på forhånd, som ferie, telles ikke med når det uplanlagte fraværet beregnes.
Noen ganger er uplanlagt fravær et resultat av udiagnostisert fysisk sykdom. Andre vanlige årsaker er:
Eksempel 1: Jon har følt seg deppa i flere måneder, og klarer knapt å komme seg ut av sengen om morgenen. Han synes ingenting er interessant lenger, inkludert jobben, og ringer ofte og sykmelder seg i siste sekund.
Eksempel 2: Sara har en kollega som hele tiden kritiserer arbeidet hennes, og som kommer med uønskede tilnærmelser når lederen ikke er der. Hun synes dette er ubehagelig, og holder seg unna kontoret i den grad hun kan.
Eksempel 3: Janne og mannen hennes har hovedansvaret for å ta seg av begges gamle og syke foreldre. Minst et par ganger i måneden må de ta seg fri fra jobben for å bli med på legebesøk eller bistå i akutte situasjoer.
Når man har ansatte som ikke presterer ordentlig på jobb, enten på grunn av sykdom, psykiske problemer eller manglende motivasjon, kalles dette gjerne «sykenærvær» – eller «presenteeism» på engelsk. De bruker gjerne lengre tid på å fullføre arbeidsoppgaver fordi de blir sittende og stirre ut i luften, tar hyppige pauser eller jobber tregere enn kollegene.
Det kan være vanskelig å definere hvilke ansatte som passer inn under denne definisjonen, siden de gjerne befinner seg fysisk på arbeidsplassen, men er mentalt frakoblet. Noen ganger merker man ikke at dette skjer før den ansatte er borte fra jobben eller slutter, og man oppdager at masse jobb ikke er gjort.
sykenærvær er et utbredt frenomen, som både forekommer på kontoret og når man jobber hjemmefra. Det kan være vanskelig å måle det, så det snakkes ikke like ofte om som jobbfravær, men det er minst like utbredt. Det kan skyldes både godhjertede hensikter og mangel på motivasjon – her er noen eksempler:
Eksempel 1: Mikkel har en kronisk sykdom. Han har brukt opp alle sykedagene, men er avhengig av å få utbetalt full lønn for å håndtere de faste utgiftene. Han møter opp på jobben hver dag, uansett om han føler seg dårlig, og det gjenspeiler seg i arbeidet han gjør.
Eksempel 2: Ivar er kontrollfrik. Hvis han er syk, dukker han likevel ofte opp på jobben fordi han ikke stoler på at kollegene kommer til å gjøre ting riktig.
Eksempel 3: Jon føler at alt nå bare handler om å holde ut til han går av med pensjon. Han kommer på jobb hver dag, jobber så lite som mulig og bruker heller tiden på å skravle med kollegene.
Både jobbfravær og sykenærvær er problematisk i enhver organisasjon. Når ansatte ikke møter på jobb, daler produktiviteten idet arbeidsoppgaver ikke blir utført, eller kollegene må utføre dobbelt arbeid. Når man stiller på jobb, men ikke er motivert, er distrahert eller smitter kollegene, går det også ut over produktiviteten.
En undersøkelse i regi av Statista Research Department i 2022 avslørte at over 54 % av eiendomsforvaltere opplevde at uønsket fravær var en betydelig faktor i den daglige virksomheten – opp syv prosentpoeng fra året før.
Det globale forsikringsmegler-firmaet Lockton presenterte en rapport i 2022 med tittelen «Waking up to Absence». Blant hovedpunktene i rapporten finner vi de ekstremt høye kostnadene forbundet med uønsket jobbfravær, blant annet produktivitetstap, redusert motivasjon og svekket sikkerhet for de ansatte. I tillegg fant selskapet at arbeidstakere som ofte er borte fra jobben (over 79 dager i året), har 75 % sannsynlighet for å slutte i jobben.
Sykenærvær bør være vel så bekymringsverdig for arbeidsgiverne.
En studie blant fengselsansatte i Storbritannia i 2020 fant en direkte kobling mellom hyppig «sykenærvær» og dårligere mental helse, dårligere jobbprestasjoner og svekket sikkerhet på arbeidsplassen.
Gallups «State of the Global Workplace»-rapport har tallfestet kostnadene for slikt «sykenærvær» – bedriftene taper hele 7,8 billioner dollar på grunn av lavere produktivitet som skyldes lavt engasjement og svak motivasjon.
Og som om ikke det er bekymringsverdig nok, viser Randstad’s Workmonitor 2023-undersøkelsen at arbeidstakerne ikke har motforestillinger mot å slutte i en jobb de opplever som faglig og personlig utilfredsstillende – særlig Gen Z (58 %) og millennials (54 %). Det betyr at ansatte som viser tegn på sykenærvær, med kjedsomhet og manglende motivasjon på jobben, kan være folk du må finne en erstatter til før du vet ordet av det.
Selv om det er store direkte og indirekte kostnader forbundet med fravær og manglende motivasjon, finnes det konkrete fordeler for arbeidsgivere som tar grep for å redusere disse problemene – særlig i små og mellomstore bedrifter som opererer med stramme marginer både når det gjelder personell og penger. Eksempler på dette er:
For å takle sykenærvær må man planlegge fremover, lytte til ansatte og gi god og riktig støtte. Les gjennom de følgende forslagene, som er kategorisert etter ulike motivasjonsfaktorer.
Randstad har som oppdrag å støtte mennesker og hjelpe organisasjonene og de ansatte å realisere sitt fulle potensial. Vi kombinerer det nyeste innen rekrutteringsteknologi med et skreddersydd ansettelsesprogram for hver enkelt kunde.
Randstad kan hjelpe deg å definere hva uønsket jobbfravær innebærer for akkurat din virksomhet, og tilby HR-støtte i form av blant annet fleksibel skiftplanlegging til et eget in-house-team som kan kartlegge de ansattes motivasjon og lagånd på jobben og iverksette opplæringsprogrammer.
Vi mener at folk som ikke får personlig oppfølging, blir mindre produktive over tid. Ved å få inn det menneskelige aspektet igjen vil du oppleve at de ansatte engasjerer seg i større grad i selskapet – uansett om de jobber onsite eller hjemmefra. Her kan vi bidra ved å samarbeide tett med HR-avdelingen din og tilby innsikt og fagkunnskap som gjør ledere i stand til å ta raskt og effektivt tak i problemer med uønsket jobbfravær og sykenærvær.
Dette er en oppdatert versjon av en artikkel som opprinnelig ble publisert 24. februar 2021.