NRK er stemt frem som landets mest attraktive arbeidsplass i Randstad Employer Brand Research 2021. Omlag 4000 norske arbeidstakere deltok i undersøkelsen som sendte statskanalen til topps.

eriksen
eriksen

- Jeg vil hevde at NRK kan plukke akkurat de kandidatene som ønskes. NRKs popularitet i arbeidsmarkedet har aldri vært større, sier Randstad-sjef Eivind Bøe. Det er Kantar (tidl. Norsk Gallup) som har gjennomført undersøkelsen på vegne av rekrutteringsselskapet Randstad. 

Betyr mye

- Dette er stor stas, og kjempeviktig med slik anerkjennelse for en bedrift. Det er viktig for NRK å være attraktiv for talenter av alle slag i alle aldre, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen. Han legger ikke skjul på at det betyr mye å bli tildelt en pris som er stemt frem av arbeidstakere. 

- Det betyr jo først og fremst at vi får et bevis på noen utenfra, som alle er arbeidstakere. Prisen er derfor en ekstern vurdering på NRK som arbeidsplass. Vi har ikke mulighet til å konkurrere mot de store, globale mediehusene om vi ikke er attraktive for de beste folkene i Norge, fortsetter Eriksen. Han tror dessuten at pandemien har ført publikum nærmere NRK.

Mangfoldig fellesarena

- Publikum ser at det er viktig å ha en allmennkringkaster som er en raus og mangfoldig fellesarena i Norge, fortsetter han. Kringkastingssjefen trekker særlig frem de rundt 400 mellomlederne i statskanalen som har fått langt mer kompliserte utfordringer siden landet stengte ned 12. mars 2020.

Skryter av mellomlederne

- Mellomlederne har vært gjennom den mest krevende perioden. Husk at disse har ansvar for det daglige. De skal inspirere, men også ha omsorg for kanskje titalls medarbeidere som de ikke lenger møter fysisk. Samtidig skal mellomlederne legge til rette for nye innovative miljøer og også ønske velkommen nye medarbeidere i den digitale hverdagen. Jeg er spesielt imponert over mellomlederne i den perioden vi har vært gjennom, sier Eriksen. 

Sterkt omdømme

Randstad-sjef Eivind Bøe er ikke overrasket over at NRK nå klatrer til topps. Han sier det er flere faktorer som slår inn.

- Først og fremst har NRK har gjort det bra på målinger lenge. I sin bransje scorer NRK svært høyt på mange områder, som sterkt omdømme, karrieremuligheter, lønnsnivå og tillit. I tillegg scorer NRK høyt på ledelse. Pandemien har kanskje åpnet øynene til det norske publikum nettopp gjennom å synliggjøre hvilken mangfoldig bedrift dette er, sier Bøe.

På plassene bak NRK havnet henholdsvis Aker BP og Sopra Steria.

Ønsker du å laste ned hele rapporten kan den hentes via linken under.

about the author
christian-ny-kvadrat.jpg
christian-ny-kvadrat.jpg

Christian Børresen

IT & Marketing Director

Markedsdirektør i Randstad siden 2016. Har utdannelse innen pedagogikk og jus. Yrkeserfaring innen IT-ledelse, markedsføring og journalistikk. Brenner for kommunikasjon, medier og ny teknologi.

her kan du blant annet lese om trender i det norske arbeidsmarkedet, hvordan du kan rekruttere på en effektiv måte, samt få tips fra våre eksperter.

abonner her